Sköna maj välkommen!

Idag drabbades jag av någon slags vår-hypnos och tänkte cykla en liten runda. Till Lomma var det tänkt och det är ju inte så farligt långt. Efter ett stopp på klassiska Blå Café cyklade jag vidare in i Lomma. Helt plötsligt fick jag syn på skyltar där det stod "cykelspåret" på. Inte vart och hur långt, inte en aning om man kom tillbaka till samma plats eller nåt men jag blev nyfiken och sporrad, så jag bara cyklade på. När jag cyklat förbi Habo Ljung och fattade att jag snart var i Bjärred slog jag en blick på klockan och bestämde mig för att cykla till Lund och se studentsångarna i Lundagård. Jag har världens sämsta lokalsinne och det borde ringt en varningsklocka men det gjorde det inte så jag bara cyklade på och följde det här "cykelspåret". Det kunde ju lika gärna hamna i Lödde eller Landskrona. Sen tog skyltarna liksom slut och då bestämde jag mig för att lita på mitt (obefintliga) lokalsinne. Döm om min förvåning när det plötsligt dök upp en skylt, "Lund 10" och knappa 45 minuter senare susade jag förbi Nova och landade på Stortorget.

Efter en burgare (snabb var dagens överdrift) begav jag mig så till Lundagård för att sjung in våren. Det var jättemysigt och det kändes så genuint och hederligt. Magnolian var nästan utblommad.

image62

"Sjungom studentens lyckliga dag,
låtom oss fröjdas i ungdomens vår!"

Utanför AF-borgen.
Vissa av körsångarna hade uppnått den aktiningsvärda åldern av de gråa tinningarnas charm
och de gula studentmössornas erfarenhet

Jag får rysningar när jag hör "Studentsången" & "Uti vår hage" sjungas av en kör a capella - det är något högtidligt vackert sorgset över det.

Nu är jag hemma och är inte så trött som jag väntade mig, jag satt ändå på cykeln 2,5 timmar.
Endast 15min paus på Blå Cafe.

image63

Magnolia
"Uti vår hage, där växa blåbär
Kom hjärtansfröjd
Vill du mig något så vantar jag där"

Visste ni att texten till "Uti vår hage" handlar om abort? Om man blandar örterna i visans text får man en häxbrygd som framkallar missfall. Så har jag iallafall fått höra. Men det måste man försöka låta bli att tänka på då det är en av våra vackraste folkvisor (i mitt tycke), och man kan ju också tolka den som en beskrivning av kärlek och en äng och svensk sommar.

Det ska bli intressant att se om jag kan gå imorgon...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback